Biofeedback

Biofeedback is een efficiënte methode om je veerkracht te vergroten. Veerkracht is het vermogen om je goed voor te bereiden op, goed om te gaan met, en goed te herstellen van stress en tegenslag.

Het is een methode waarbij lichaamssignalen zoals je hartslag en ademhaling met een oorsensor worden gemeten en op een computerscherm in beeld worden gebracht. Hierdoor wordt het effect van ontspanning, stress, angst, emoties en gedachten via een computerscherm direct zichtbaar.

Het doel is om te leren je lichaamssignalen te herkennen en bewust te controleren, hoe je je ademhaling kunt verbeteren en hoe je minder stress en meer veerkracht kunt ervaren. Er wordt gewerkt met het biofeedback programma Werken aan Veerkracht van Heartmath.

Hartcoherentie
Centraal in het programma Werken aan Veerkracht staat de hartcoherentietraining. Het biofeedback computerprogramma laat zien wat de invloed van stress is op het hartritme en de ademhaling. De training zorgt ervoor dat je hartritme en ademhaling meer samenhangend wordt, waardoor de hersenen sneller en meer accuraat gaan werken.

Op het volgende plaatje wordt bovenaan een onregelmatig, chaotisch hartritme (incoherentie) weergegeven. Dit is wat er gebeurd bij stress en dat kan op den duur ongunstige effecten hebben op lichaam en geest. Onderaan wordt vervolgens een harmonieus hartritme (coherentie) getoond, waarbij er een regelmatige, geleidelijke afwisseling is van versnellen en vertragen. Dit draagt bij aan allerlei positieve effecten op lichaam en geest.

Stress Reductie Programma Oosterhout

Mogelijkheden
Het programma Werken aan Veerkracht is er op gericht mensen te helpen bij het leren herkennen van hun stressbronnen en wat de psychische, emotionele en fysieke gevolgen van stress kunnen zijn. Het is een methode waarbij je leert om zelf je lichaam en geest in balans te brengen. Er ontstaat inzicht, overzicht en vitaliteit, waardoor stressvolle situaties beter gehanteerd kunnen worden.

Werkwijze
Door middel van biofeedback via een sensor aan het oor, wordt ervaren hoe om te gaan met stress en hoe jezelf in een meer optimale toestand te brengen. Je oefent met diverse interventietechnieken, gericht op de ademhaling, het hart en positieve gedachten. Je leert hoe je die in het dagelijks leven kunt inzetten. De effecten zijn direct merkbaar, zichtbaar en meetbaar. De oefeningen zijn eenvoudig, praktisch toepasbaar, kortdurend en geven snel resultaat.
Voor meer veerkracht en persoonlijke effectiviteit zijn gemiddeld vier tot zes sessies voldoende.

Als je meer informatie wilt over het Werken aan Veerkracht programma, dan kun je vrijblijvend contact met mij opnemen. Via het contactformulier of telefonisch: 06-10677592.